Op bezoek bij Ben Stevens

Wij zijn deze keer naar Ben Stevens gegaan, leden die al wat jaren lid van onze vereniging zijn zullen Ben wel kennen, hij is al zo’n 25 jaar lid geweest van vogelvereniging Vogelleven, een van de verenigingen die na fusie in 1999, onze vereniging heeft voortgebracht.

Ben is in aanraking gekomen met vogels in zijn jeugd in Arnhem, waar hij in de bossen woonde, dus kwam hij met allerlei dieren in aanraking, zoals, Salamanders vangen, Kauwtjes en zelfs een Buizerd grootbrengen.
In deze periode gebeurde het dat er onverwachts een kanarie tegen het raam vloog en deze in een kistje werd gedaan,van een kastje werd een hokje gemaakt, maar  aan 1 vogel heb je  niet zoveel om mee te kweken, dus er moest er nog 1 komen.
Maar geld dat had hij niet dus er moesten allerlei klusjes gedaan worden, zoals oude kranten verzamelen, maar het lukte hem en zo werd er voor het eerst met vogels gekweekt.

Toen Ben verhuisde van Arnhem naar Utrecht zag hij in een dierenspeciaalzaak op de bakkerstraat een koppeltje Blauwfazantjes en die werden aangeschaft en de tropen hebben naast kanarie,s altijd  zijn voorkeur gehad.
In het verleden heeft hij onze tentoonstellingen verrijkt met diverse Tropen zoals, Kapoetensijzen en Bastaarden .

Van Utrecht verhuisde hij naar Houten, toen de Schaepmanweg in de Bilt en daarna naar zijn huidige woning in de Bilthoven, naast een buurman die duiven hield wat de interesse van zijn zoon had en later ook die van Ben en werden zijn vogels verruild voor Postduiven.
Ook in deze tak van vogelsport heeft Ben zijn sporen verdient en heeft hij menige prijs gewonnen.

In de jaren heeft Ben nogal wat meegemaakt, zo kwam er ooit iemand een koppeltje vogels halen bij hem, die deze zo mooi vond dat hij geen aandacht voor het verkeer had enkel voor zijn aangeschafte vogels  zodat hij in een tuin belanden, auto flink beschadigd, of iemand een advies geven om de tropen te  voeren met miereneieren die je in het bos kon halen, maar je moet de eieren niet op een zolder zetten met een houten plafond, want na enkele dagen zaten er dikke rode mieren in de nestjes van de vogels.
In de begin jaren had Ben door zijn diverse bijzondere vogels kontakt met diverse voor ons bekende mensen, zoals G. Visser, die hem ook vroeg  lid te worden van de vereniging, C .van Santen en  H. van de Berg.

Na ongeveer 15 jaar werd de duivensport beëindigd en na een tijdje zonder vogels te zijn geweest werd er samen met zijn zoon besloten om toch weer aan vogels te beginnen.
Momenteel hebben ze beschikking over Europese Sijzen, Cubavinken, Bichenows, Zwartkopsijzen, Kanaries (roodfaktorigen) en witte Japanse meeuwtjes.

Afgelopen jaar hebben ze alweer aan onze tentoonstelling deelgenomen en wij hopen dat ze dit nog jaren zullen doen.

Om over echte hoogte punten van Ben te schrijven is moeilijk want er kwamen zoveel verhalen los die niet allemaal met onze hobby te maken hadden, maar het inteview wel heel gezellig maakte.

Ben bedankt voor je goede zorg en de plezierige middag.

Joop en Ruth